“TRADICIONALNI ISLAM” – ŠTA VAM JE TO?!

Često čujemo izraz “tradicionalni islam”. Političari ovu jezičku kovanicu koriste da smire razjarene mase, vjerski autoriteti da naglase “našu posebnost”, a obični ljudi da opravdaju ono što uglavnom nema nikakvog smisla, ali su eto to naslijedili od svojih djedova.

Naravno da je ta jezička skalamerija čista besmilica koja se prodaje polupismenim masama, jer islam nije folklor, skup plemenskih običaja, niti recept za pitu i ćevape, pa da svako podneblje u taj recept dodaje šta hoće i da se ta tradicija prenosi s koljena na koljeno. Islam je Objava, čista Božija riječ spuštena čovjeku.

Allah, s.w.t jasno kaže: Danas sam vam usavršio vašu vjeru, i upotpunio blagodat Svoju prema vama, i zadovoljan sam da vam islam bude vjera.(El-Maide, 3)

Ako je vjera savršena i potpuna, kako onda u nju možeš dodavati primjese tradicije jednog naroda ili običaje jedne generacije? Nisu li upravo na taj način kršćani ostali bez izvorne objave? Znači li to dalje da postoji bosanski islam, arapski islam ili turski islam? Ako to prihvatimo, onda islam biva reduciran i sveden sa nivoa izvorne univerzalne poruke, na nivo tradicionalnog priručnika za lokalna plemena.

Kur’an nas podsjeća da ideju skrivanja iza plašta tradicije nisu prvi izmislili bosanski muslimani, isti taj izgovor koristile su brojne generacije prije islama, nastojeći tako pobjeći od Istine:
“Kad im se kaže: ‘Slijedite ono što vam Allah objavljuje!’, oni odgovaraju: ‘Ne, mi ćemo slijediti ono na čemu smo zatekli naše pretke.’ Zar i onda kada su im preci bili bez razuma i bez upute?” (El-Bekare, 170)

Ovaj ajet jasno pokazuje da slijepo vezivanje za tradiciju vodi u zabludu. Islam nije determinisan plemenskom tradicijom ili običajem, islam je determinisan Objavom, a sve što nije Objava, to nije ni islam niti ima veze sa islamom, makar ispred sebe imalo hiljadu prefiksa “islamsko”!

Nameće se retoričko pitanje: da li je islam došao da potvrdi tradicije, ili da ih preispita i očisti?
Kada je Poslanik, s.a.w.s., počeo pozivati u islam, suočio se s brojnim paganskim tradicijama Mekke, a mnoge od njih su bile ukorijenjene stoljećima! Poslanik, s.a.w.s nije utrpao sve te paganske običaje pod plašt “tradicionalnog islama”, nego naprotiv, porušio je sve kipove, zabranio nepravdu i uveo novi poredak zasnovan na pravdi i milosti.
“Mi smo te poslali samo kao milost svjetovima.” (El-Enbija, 107)

To znači da je islam univerzalna poruka milosti, a ne potvrda lokalnih plemenskih običaja. Tradicija je proizvod jednog vremena i mjesta,  ona se mijenja, stari i nestaje. Islam, ako vjerujemo u njegov Božanski izvor, ostaje isti od prvog do posljednjeg čovjeka, od prvog do posljednjeg dana postojanja. Isti je na Istoku, kao i na Zapadu i ne može se svoditi na lokalne plemenske ili etnopolitičke žabokrečine i bare!

Na to upozorava i hadis Allahovog Poslanika, S.A.W.S:
“Ko uvede u ovu našu vjeru ono što nije od nje, to se odbacuje.”(Buhari i Muslim)

Drugim riječima, islam se ne ravnja niti prilagođava tradiciji, nego se tradicija mora ravnjati i prilagoditi islamu, ako uopće hoćemo sebe nazivati muslimanima. Sve što je suprotno Objavi, makar bilo staro hiljadu godina, to pada u vodu i odbacuje se!

Politički kontekst pojma “tradicionalni islam” dodatno pokazuje njegovu problematičnost. U Bosni se npr taj izraz koristi kao svojevrsna etiketa, da bi se napravila razlika između “našeg” islama i “uvoznog” selefizma, kao da je islam privatno vlasništvo jedne zajednice ili institucije?!

Kada država ili Islamska zajednica kažu “mi branimo tradicionalni islam”, to najčešće znači: branimo svoju interpretaciju, svoje običaje, svoj monopol, a iznad svega toga, svoj lični (uglavnom materijalni!) interes. Time se vjera pretvara u alat političke kontrole, a ne u univerzalnu poruku slobode.

Slično se dešava i širom islamskog svijeta. Režimi u Centralnoj Aziji, na Kavkazu i u nekim arapskim zemljama promovišu “tradicionalni islam” kao poslušnu, depolitizovanu vjeru, islam koji ne postavlja pitanja o pravdi, korupciji i tiraniji, nego se svodi na puke otrcane običaje i rituale. To nije nikakva zaštita vjere, nego njena pripitomljena verzija, islam bez snage i bez pobune protiv nepravde, što se jasno oslikava na današnjem stanju ummeta.

Poslanik, s.a.w.s. je rekao: “Ostavio sam vam dvije stvari; ako ih se budete čvrsto držali, nikada nećete zalutati: Allahovu Knjigu i moj Sunnet.”  ( Biljezi imam Malik, Sahih)
Dakle, islam je Knjiga i Sunnet, a ne plemenska tradicija, ne lokalni običaji, ne “naš način”. Sve što je izvan okvira Kur'ana i sunneta, to može biti samo kultura i običaj, ali nikako vjera ili dio vjere!

Islam nije tradicionalan, nego univerzalan. On ne pripada jednom narodu, vremenu ili prostoru. On nije starinski, niti moderan, islam je prosto Istina, a Istina ne zastarijeva, ne prolazi kroz faze, niti mogu postojati dvije istine – bosanska i arapska. Zato govor i pribjegavanje priči o “tradicionalnom islamu” više otkriva slabost naše istinske vjere, nego privrženost istoj.

Pravo pitanje nije trebamo li čuvati “naš tradicionalni islam”, nego da li mi pribjegavamo lažima i samoobmani ili zaista praktikujemo islam onako kako je objavljen?!

50 komentara

  1. Postoji način na koji je islam do tebe, kao pojedinca, došao. Možemo biti skloni interpretaciji da bi ti neminovno ušao pod okrilje islama i da nijedan čovjek, u okruženju tvoga djetinjstva i mladosti, nije bio musliman, u toj nekoj pretpostavljenoj situaciji, pa tu mogućnost uopšte ne bih odbacivala.
    No, pojedinačne živote muslimana u liniji iza tebe, kao i u liniji svih drugih muslimana u Bosni i Hercegovini, prevashodno treba poštovati. Puno je tu muka i patnji prebrođeno ili je, na koncu, u tim mukama i patnjama i stradano.

    Pozivam te da na ovo obratiš pažnju, ne da bi mijenjao sukus svoje kritike prema nečemu što može zaći u “idolatriju tradicionalnog islama”, jer ljudsko je djelovanje uvijek sklono krajnosti kao svrha sama sebi, nego zato što mislim da je samo iz pozicije poštovanja za stvarne napore ljudi u stvarnim životima koji su sa sobom nosili mnoge teške okolnosti i pojedinačna i kolektivna iskušenja, a ne iz pozicije osude, moguće održavati taj Izvor čistim.

    Eto, ako misliš da je vrijedno, razmisli o tome.

    1. U islamu nuzda mijenja serijatski propis, tako npr svinjsko meso koje je strogi haram, u slucaju nuzde, kada je opstanak ljudskog zivota u pitanju, postaje dozvoljeno za konzumaciju, tek toliko da se utoli glad. Nakon prestanka nuzde i ugrozenosti ljudskog zivota, svinjsko meso ponovo postaje najstroziji haram.

      U prvom slucaju, nesto sto je u osnovi haram, postalo je dozvoljeno i spasilo je ljudski zivot. U drugom slucaju, ista ta stvar (svinjsko meso) bit ce razlogom kazne i Allahovog nezadovoljstva sa covjekom koji ga konzumira.

      Isto je i sa “tradicionalnim bosanskim islamom”. Apsolutno razumijem da su postojale mjere represije u vrijeme npr komunizma, tako da je nužda izrodila razne oblike devijacije, i to je tada mozda bio jedini nacin da se islam odrzi, pa cemo reci da je to tada i bilo dozvoljeno. Ljudi koji su propovijedali islam u to vrijeme, vjerujem da su imali najiskrenije namjere, i shodno tome, bit ce i njihova nagrada za zrtvu.
      Medjutim, vrijeme represije i nuzde je prestalo, tako da ne postoji apsolutno nikakav izgovor ili opravdanje za tvrdnje da je islam nesto sto nije, jer je to u osnovi laž na Boga i ono sto je On naredio ili zabranio. Mislim da ljudi koji danas predstavljaju islam u Bosni i kriju se pod plastom tradicije, nemaju nikakvo opravdanje pred Bogom, a to opravdanje nece imati ni njihovi sljedbenici i zagovaraci, jer je kur'anski imperativ UCI, CITAJ.

      Da, ljudske zivote treba postovati i Allah zahtijeva da se svacije pravo postuje, ali u islamu nema prisile, i ne moraju pojedini bosanski “muslimani” po svaku cijenu ni biti muslimani ako im to ne odgovara, ali nemojmo lagati da je islam nesto sto nije i da je Bozija naredba nesto sto nije, samo da bi eto ono bili “muslimani”.
      Istu tu stvar uradio je Pavle sa krscanstvom- prvo je poceo propovijedati krscanstvo nejevrejima (oglusivsi se na to da ta vjera uopce nije namjenjena nejevrejima!), a kada je naisao na njihovu nespremnost da to prihvate, Pavle je poceo modifikovati vjeru. Tako im.je bilo tesko da se obrezu, pa je Pavle rekao da ne moraju- Isus se obrezao za njih, pa im je bilo tesko da se odreknu alkohola, Pavle je i to dozvolio, samo da bi oni postali “krscani”. Onda im je bilo tesko da se odreknu svinjskog mesa itd itd i sad smo tu gdje jesmo-tako je Pavle, koga danas smatraju apostolom (koje li ironije!), razvalio kracanstvo i doveo ga do ovog sto danas jeste.

      Ukratko, tradicija kultura i obicaji su nesto sto treba uvazavati, ali ne pakovati pod “Boziju rjec”. Na kraju, najveca pocast ljudima koji su se borili za ocuvanje islama na prostorima Bosne je dopustiti da islam zasja u svom punom sjaju

    1. Alejkumu selam. Procitao sam tvoj tekst i mislim da je u najmanju ruku tendenciozan.
      Prvo, sam uvod u kojem se selefizam stavlja u istu ravan s fašizmom i komunizmom pokazuje da je za kontekst tvog posta, važnija politička propaganda nego ozbiljna analiza. Fašizam i komunizam su sekularne, modernističke ideologije koje su u ime nacionalizma ili klasne borbe odnijele desetine miliona života. Uporediti to s jednim vjerskim reformističkim pokretom, pa makar taj pokret bio i rigidan, znači potpuno izgubiti mjeru i pokazati intelektualnu neozbiljnost.

      Drugo, selefizam si prikazao kao internacionalni projekat tajnih službi, a to je omiljeni kliše svake kafanske analize, jer kad nemaš snage,volje ili znanja suočiti se s argumentima protivnika, najlakše je sve proglasiti zavjerom. Takvim pristupom se ne razotkriva selefizam, nego se razotkriva vlastita nemoć da se s njim ideološki polemiše na polju argumenata.

      Primjeri koje si naveo i kojima se navodno dokazuje ispraznost selefijskog pristupa (rasprave o tejemumu, brkovima, dužini brade itd.) nisu ništa drugo do banalizacija. Svaka tradicija, pa i bosanska, ima svoje formalnosti, običaje i forme. Dok s jedne strane napadas selefizam zbog “robovanja formi”, u isto vrijeme grčevito branis bosansku tradiciju tevhida, dženaza i članarine Islamskoj zajednici, što opet nije nista drugo do puka forma.
      Dalje si u tekstu vješto sveo emociju pod “argument”, pozivajući se na Dan šehida, Bedr i genocid. Niko razuman neće negirati žrtvu Bošnjaka i značaj odbrane BiH, ali zloupotrebljavati to kao batinu protiv drugačijeg tumačenja islama, i time praktično poručivati da ko ne misli kao IZ BiH, taj nije patriota i ne pripada ovom narodu, to je ppsebno opasna retorika i to je upravo ono što ti spočitavas selefijama, ta isključivost i monopol nad istinom.

      Dalje si se u tekstu predstavio kao branilac “islama suštine, a ne forme”, ali si sam sebe izdao tvrdnjom da onaj ko ne priznaje dan šehida ili tevhid “nije dio naroda”. Time si jasno stavio etničku i političku lojalnost iznad vjere, dok je istovremeno to ono čime optužujes selefizam – da politiku stavljaju iznad islama i naslovio si to kao ‘politicki islam”.
      Razlika je samo u tome što selefije žele islamsku državu, a ti želiš islamsku zajednicu kao jedinu neprikosnovenu političko-vjersku silu na prostorima BiH.

      Cijeli post po obicaju vrvi emotivnim hiperbolama i uvredama, od ultramegagiga konzervativni, guzonje, suludi projekt, nakaradna skupina, a to nisu termini koji se koriste u argumentivanom dokazivanju necega, nego etikete nekog ko želi izazvati podsmijeh i prezir, a ne dijalog.

      Na kraju si post završio prijetnjama džehennemom i muslimanima koji će “gorjeti prije nevjernika”, sto je retorički paradoks, jer osuđujes selefije da monopoliziraju istinu i ljude šalju u džehennem, a onda ti isto to radis

      1. Mislio sam ovdje komentarisati o tvom a ne o mom postu. Ako imas zelju da komentarišeš moj post, dobrodošao si u komentare na taj post, a ja cu se potruditi da ti odgovorim na najbolji moguci nacin. Predlazem da sada ovdje komentarisemo ovaj tvoj post, da ne idemo previše široko i da analiziramo ono sto si ti ovdje napisao. Da li se slažeš?

  2. Primjetio sam da se u svojim izlaganjima cesto koristis ajetima Kur'ana i da te ajete često zloupotrebljavas i stavljaš ih u kontekst u kojem nikako ne mogu da budu. Samovoljno, po svom nekom nahodjenju jasne ajete brutalno zloupotrebljavas i objasnjavas, manipulišes ajetima i tumacis ih na svoj neki način, cime se svjesno ili nesvjesno na pogrešan način tumacis i sam Kur'an. Ti mozes imati svoje misljenje, bez obzira kako ono bilo, ali ti nije dozvoljeno manipulisati jasnim ajetima Kur'ana i dovoditi ljude u zabludu.
    Ti kažeš
    “Kur’an nas podsjeća da ideju skrivanja iza plašta tradicije nisu prvi izmislili bosanski muslimani, isti taj izgovor koristile su brojne generacije prije islama, nastojeći tako pobjeći od Istine:
    “Kad im se kaže: ‘Slijedite ono što vam Allah objavljuje!’, oni odgovaraju: ‘Ne, mi ćemo slijediti ono na čemu smo zatekli naše pretke.’ Zar i onda kada su im preci bili bez razuma i bez upute?” (El-Bekare, 170)”

    Ovi ajeti koje si naveo se odnose na nevjernike, idolopoklonike, ljude koji ne prihvataju islam, pa kada im se kaže da slijede Objavu oni odbijaju, govoreci da ce ostati nevjernici i slijediti ono sto su slijedili i njihovi preci, kipove idole. Sad te nevjernike dovoditi u isti kontekst sa bosanskim muslimanima, koji su prihvatili islam i ciji preci nisu bili ni bez razuma ni bez upite, je teška zloupotreba i manipulacija.
    Ajeti koje si naveo ne odnose se ni na koje muslimane a pogotovo ne na bosanske muslimane. Ti koji bosanske muslimane stavljas u kontekst i usporedbu sa navedenim ajetima, krivo i zlonamjerno tumačis Kur'an i sam islam, a bosanskim muslimanima nanosis tesku uvredu, i kao narodu i kao vjernicima.

    1. promasio si temu, subjektivno kao i uvijek, jer htio si pisati o “tradicionalnom islamu”, – STA JE TO? ne znam kako ti mozes primijetiti ajete “van konteksta”, bez bilo kakve teoloske naobrazbe (al’ hajde ok, svako ima pravo na misljenje)

      ajet kaze: “Kad im se kaže: ‘Slijedite ono što vam Allah objavljuje!’, oni odgovaraju: ‘Ne, mi ćemo slijediti ono na čemu smo zatekli naše pretke” – i ovo je apsolutno ista prica koju pricaju bosanski mislimani. Citiras im ajet i hadis, a oni kazu NE, MI IMAMO SVOJ “TRADICIONALNI ISLAM”

      1. Igleda da si ti promasio temu 😊
        I ako vec želiš pričati o “tradicionalnom islamu” trebao bi znati da je on svojstven selefijama, da je to osnov njihove doktrine tumacenja Kur'ana 😊

        Tvoja recenica

        “Ovaj ajet jasno pokazuje da slijepo vezivanje za tradiciju vodi u zabludu”

        Nikako se ne bi svidjela selefijama a ne bosanskim muslimanima. Ili bosanske muslimane svrstavas u predislamsko vrijeme ili prosto nema smisla, da smo vezani za tradiciju i da smo novotari,

        1. a ok, sad shvatam da si tu samo da bi vrsio zamjenu teza, bez bilo kakvog argumenta, kao i obicno.

          reci mi onda kakve ti selefije u svom postu kritikujes i o kakvom “tradicionalnom bosanskom islamu govoris”, kad ispade po tebi da se selefije vise drze tradicije nego bosnjaci😂😂😂😂 to je izgleda po tebi jedno te isto, selefizam i “bosanski tradicionalni islam”

  3. Islam jeste univerzalan, ali muslimani nikada ne žive izvan kulture. Još od najranijih vremena islamska pravna nauka priznavala je ‘urf – običaj, sve dok nije u suprotnosti s Objavom. Čak i Kur’an na to upućuje: jedan od argumenata jeste 233. ajet sure El-Bekare, u kojem se koristi izraz ma‘ruf (od istog korijena riječi), kada kaže: “Otac djeteta je dužan da ih prema svojoj mogućnosti hrani i odijeva s ma‘rufom.” (El-Bekare, 233). To jasno pokazuje da se i u samom izvoru vjere računa na ono što je društveno prihvaćeno i poznato kao dobro.

    To znači da nisu svi naslijeđeni običaji zabluda: neki su neutralni, neki korisni, a neki su se prirodno utkali u način na koji zajednice žive vjeru. “Bosanski islam” zato nije nova vjera, nego specifičan način prakticiranja iste univerzalne vjere u jednom povijesnom i društvenom okviru. On se temelji na stoljećima suživota i na posebnoj povijesti. Islam u Maleziji ili Senegalu izgleda drukčije u detaljima, ali suština je uvijek ista.

    Ne mora čovjek biti teološki obrazovan da bi ovo razumio, pa i više od toga, da bi znao. Nauka je tu: historija, sociologija, antropologija, pa i sama islamska pravna tradicija jasno pokazuju da islam ima svoju nepromjenjivu jezgru (Kur’an i Sunnet), ali i svoju kulturnu “odjeću” koja se mijenja od zemlje do zemlje.

    1. tradicija koja je u okviru Kur'ana i sunneta,nije tradicija, nego islam. Mada, ako zelimo, mozemo je i nazvati tradicijom.

      Ovdje nije problem ono sto je U OKVIRU ISLAMA,problem je ono sto se trpa “pod islam” a nema veze sa islamom, krenuvsi od djevojacke pecine, turbeta, ajvatovice, mevluda, tewhida i bezbroj drugih stvari koje se prodaju pod “bosanski islam” a nemaju veze sa islamom.

      Ko je taj neko i s kojim pravom dodaje nesto u Boziju rijec? “Bosanski islam” svoje sljedbenike i praktikante definise kao pripadnike “hanefijskog mezheba”, a uzmes knjigu, otvoris hanefijski fikh i vidis odmah da to nema veze sa hanefijskim mezhebom ni 5%

  4. Ne vršim ja nikakvu zamjenu tezu, i navodim potpuno jasne argumente koje ti ocito nećeš da vidiš 😊
    Malo ti je koncep pogrešan i kada ja argumentovano ukažem na to onda ti preispitujes moju teološku naobrazbu, a ja samo argumentovano tvrdim da zloupotrebljavas ajete Kur'ana, za neke svoje licne politicke stavove. Tvoje tumačenje ajeta Kur'ana je tvoja licna ideja, Kur'an nema ništa s tim tvojim vidjenjem i tim tvojim idejama poredjenja.

    Kada ti navedes ajete:
    “Danas sam vam usavršio vašu vjeru, i upotpunio blagodat Svoju prema vama, i zadovoljan sam da vam islam bude vjera.(El-Maide, 3)”

    Za mene je ovo potpuna istina i pitam zar nam vjera nije savršena kada znamo da muslimani šehadet svuda na svijetu izgovaraju isto i istim rijecima. Kada znamo da nam se pet propisanih namaza obavlja svuda u svijetu i na isti nacin. Kada znamo da nam se post obavlja u cijelom svijetu na isti nacin i istim propisima. Kada znamo da je zekat daje i da je obaveza za sve sve muslimane cijelog svijeta. I kada znamo da muslimani iz cijelog svijeta, koji su u mogucnosti, obavljaju hadz.
    Pa zar ovo nije savršenstvo koje nema slicnog primjera u cijelom svijetu. I pored raznih politickih sistema, pored raznih nacija, islam je savršen i ovih pet stubova islama važe za cijeli svijet i ovih pet stubova islama se pridrzavaju muslimani cijeloga svijeta.

    Na ovaj način ja vidim ajete koje si ti citirao, i na ovaj način vidim savrsenstvo islama, dok ti ove ajete navodis uskogrudno trazeci neko nesavrsenstvo islama u tamo nekoj članarini.
    Uskogrudno zloupotrebavljas ajete svodeci ih na neki lokalni nivo.

  5. Lično smatram da tradicija jednog naroda nema veze sa religijom, u ovom slučaju konkretno sa islamom. Islam daje jasne upute praktikovanja, šta valja i ne valja i čega da se klonimo.

    Uplitanje bilo čega tradicionalnog može dovesti do nehajnog činjenja grijeha i što se džabe smarati s time.

    1. da je Bog htio da ljudi slijede tradiciju i obicaje,ne bi slao ni Poslanika ni Objavu, nego bi rekao RADITE STA HOCETE. Ovo nije samo problem bosne, isto odupiranje islamu bilo je u paganskoj Mekki, ne zato sto im islam nije bio logican,nego uglavom zato jer su njihove stolice bile ugrozene

  6. Ja ne bih znao definisati tu kovanicu “bosanski tradicionalni islam” Tu kovanicu nisam nikada nigdje u zivotu napisao. Takvo sto ne postoji ni u jednom aktu IZ BiH. To je kovanica koju ti i tebi slicni konstruisu i zloupotrebljavaju da bi smutnju pravili i muslimanima Bosne na osnovu njihove kulture i tradije svrstavali u nevjernike i one koji islam ne slijede na ispravan nacin. Tradicija i kultura bosanskih muslimana nije ni u kakvoj suprotnosti s islamom, a to sto bosanski muslimani ne prihvataju tradiciju i kulturu Arapa ne izvodi ih iz islama ni na koji nacin.
    “Tradicionalni islam” a sad i kovanica “bosanski tradicionalni islam” su pojmovi koje ti upotrebljavas, a ne ja. Naravno da to radis zlonamjerno i ne na dobrobit muslimana i nase zajednice. Ja samo ukazujem na to.
    Vjeruj mi da nisu moji komentari prosipanje iz šupljeg u prazno, vec ociti argumenti koje nisi u stanju da opvrgnes ni islamom a ni politikom 😊

      1. Znači kada bi sutra prestali da postoje ajvatovica, mevludi, tewhidi, turbeta, ceteresnice, ti bi bio zadovoljan islamom na ovim nasim prostorima?
        Ne bi brate, opet ti i tebi slicni ne bi bili zadovoljni. Nije tebi i tebi slicnima problem mevlud, vec je vama problem politicki ustroj islama na ovim nasim prostorima i preuzimanja poluga vlasti nad islamskom zajednicom.
        Trebas razlikovati pojmove koji izvode iz islama i obicaje koji mozda nemaju veze s islamom ali iz islama ne izvode.
        Trebas razlikovati nešto sto je propis i nesto kada neko radi dobrovoljno.
        Da li dozvoljeno, drugo najsvetije mjesto muslimana, Poslanikovu dzamiju, obilaziti. Da li bi neko sada zlonamjeran mogao reci, da to nije dozvoljeno, da je to novotarija, da nemamo pravo posjecivati grobove, turbeta, i da za takvo sto nema utemeljenja u Kur'anu niti nam se Kur'anom propisuje.
        De malo razmisljaj brate i nemoj od islama da pravimo ono sto on nije.

        1. ti nisi tu da govoris s cime bih ja bio zadovoljan a s cime ne (nisi se valjda stavio u funkciju Boga ili glumis Nostradamusa?!) i dzaba presipas iz supljeg u prazno, pomaci se s mjesta necemo dok ne odgovoris konkreno na pitanja iz prethodnog komentara, u protivnom, nema potrebe da dalje komentarises, jer to je u stvari primjer sadrzaja tog “bosanskog islama”, stavise, ti u svome postu i zagovaras takve stvari

          1. Posjeta Poslanikovoj dzamiji, obilazak posljednjih počivališta Muhammeda s.a.w.s, Ebu-Bekra r.a. Omera r.a. nije obaveza niti propis utemeljen islamom. Ne mora čovjek nikada da posjeti ova mjesta i to ga neće izvesti iz islama. A ako posjeti ova mjesta ni to ga ne izvodi iz islama, vec samo produbljuje i uvecava njegovu ljubav prema islamu. Ovo je moj odgovor i mislim da ga razumiju svi dobronamjerni.
            Naši mevludi i nasi tevhidi, nisu obaveza niti propis utemeljen islamom. Ne mora covjek nikada da prisustvuje mevludu, tevhidu, i to ga nece izvesti iz islama. Ali ako prisustvuje, ni to ga ne izvodi iz islama vec samo produbljuje i uvecava njegovu ljubav prema islamu.

            Mi sami o sebi govorimo cime smo zadovoljni a cime ne. Ja u svoje ime mogu da kazem da sam zadovoljan sto mi je islam vjera i sto sam musliman. Zahvaljujem Gospodaru sto me počastio tom blagodati i zahvaljujem Allahu dž.š. što je cjelokupnu našu zajednicu bosanskih muslimana u našoj Bosni pocastio tom blagodati da slobodno možemo da se organizujemo i slobodno praktikujemo našu vjeru, po prvi puta u našoj historiju. A to je blagodat velika.
            Es-selamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu

  7. ti ili fakat ne kontas poentu ili je bitno da se samo pucaju rafali.

    Prisustvovao ti ili ne prisustvovao mevludu, tevhidu, djevojackoj pecini, ajvatovici, turbetima – TO NIJE ISLAM, NEGO KRIVOTVORENJE VJERE, LAZ NA BOGA I ONO STO JE ON NAREDIO, a veci prestup ti od toga ne treba. Pitao sam te za ajet ili hadis o tome- NEMAS NI JEDAN, sto znaci da IZMISLJATE VJERU I NAZIVATE JE BOZIJOM.

    IZ godisnje od turbeta zaradi preko 100.000km, a odlazak na ta turbeta i bacanje novcica, ocekujuci za sebe nekakvu pomoc ili spas (sto ogroman broj ljudi radi) je ŠIRK, a veceg grijeha od širka u islamu nema! I to se sve precutuje i trpa u definiciji “naseg lijepog bosanskog islama” koji je vrlo profitabilan, pa makar cijela Bosna izasla iz vjere zbog toga. Obilazak turbeta je nesto najslicnije krsccanskom kultu svetaca, gdje oni odlaze i mole se svecima, ocekujuci pomoc od mrtvih ljudi. Zanimjivo-isto rade na turbetima!

    Mevlud, tewhid i sve ostalo, nista manje nije opasno, dovoljno je samo to da se iznosi laz na Allahovu vjeru i propise. Ponovo naglasavam, pitao sam te za ajete i hadise -NEMAS IH, dakle, CIJELA TA STVAR JE IZMISLJENA, i ako je za tebe to islam, tebi sretno, ali ja prekrajati Boziji zakon necu

    1. Mogao bih ja sada zloupotrijebiti stotine ajeta u svoju korist, ali to ne radim zbog straha od Boga i Njegove srdžbe.
      Navešću samo jedan koji se zbog svoje univerzalne istine i pravde može primjeniti na svakog čovjeka u svakom vremenu. Neka ovaj ajet bude za kraj moga obracanja, a porukom koju u sebi nosi ovaj ajet moras biti zadovoljan i ti i ja, mora biti zadovoljan svaki čovjek

      …i ako te oni budu u laž utjerivali, ti reci: ‘Meni moja, a vama vaša djela; vi nećete odgovarati za ono što ja radim, a ja neću odgovarati za ono što vi radite.'” (10:41)

  8. Tradicionalni bosanski islam je kad postiš cijeli ramazan, a onda prvi dan Bajrama dočekaš sa pivom. Drugi dan Bajrama napraviš feštu, dovedeš neku estradnu pjevačicu koja polugola pleše, a ti je gledaš dok ispijaš pivu, iako ti žena sjedi pored, i ona ispija času crnog vina. Onda tako nastavljaš sve do Kurban-bajrama, zakolješ kurban i opet slaviš na fešti. Pa opet čekaš ramazan da bi postio. I naravno, obavezno se slikaš za Facebook – kako ideš u teraviju, kako praviš iftare i kako se ‘poštuje tradicija’.

    1. tako nekako, samo sto smo mi nespremni za bilo kakvu konstruktivnu kritiku,sugestiju ili promjenu i svaka dobronamjerna kritika doceka se na ostricu maca🙄i nema veze sto se cijeli balkan gusi i propada, nama je i propast draga, samo NEK JE NAŠA, a tu pricu su ljudima odlicno prodali oni koji su se ustolicili u vjerske ili politicke institucije, a obezbijedili su stolicu i petom koljenu nerodjenih potomaka🙄

          1. Hahahah a sto me nasmija, a dosla sam da galamim, ajmo sve na fabricke. 😅

            Ta ostra je takva i na rijecima i na djelu, pa kad sam bila mladja ustroji me i kad nista ne kaze, imam srece sto je mekog srca pa se cupam na konto ljubavi 😅

    1. kaze meni jedan sandzaklija: sreca je sto rat u Bosni nisu vodile sandzaklije, mi kakvi smo ludi i tvrdoglavi, svi bi izginuli😂
      Uglavnom, kroz iskustvo sam naucio da ne djelujem u afektu, jer onog momenta kad izgubis kontrolu nad emocijama,gubis kontrolu nad sobom i situacijom. Sad strateski cekam pravi momenat da pogodim jednom, a do tog trenutka, pustim da suprotna strana vjeruje kako ima kontrolu nad situacijom😅

        1. vole sandzaklije tradicionalne zene i tradicionalno “švrljati” okolo😂 barem ovi koje znam😅
          pa dobro, stoji i to za krajinu, sjecam se par citata:
          “takva je krvava krajina, s krvi rucak a s krvi vecera…”
          “tu ili čekić kuca ili puška puca”😂

          to sto ste zadnji padali pod osvajace sad hoces reci kako ste neosvojiv/i/e😂

          1. Hahaha nisam znala za te izreke.. Ma sad nema ni jednog ni drugog previse a ostao nam u krvi taj gen pa onda se lako moze desiti na kafama da nam omakne ton a da ne kazem u kuci 😅

            Jest, a ti tradicionalni vjeruju da i to spada pod tradiciju, zato je nesto i ne lajkam pretjerano.

          2. znaci sad samo dizete ustanke i pobune za kafanskim stolom😅

            imao sam neko lijepo misljenje o sandzaku dok nisam poceo sretati ljude, eh sad ili sam ja pogresne sreo ili sam pogresno mislio, nesto jest😅znam da vole glumiti lavove bez pokrica, tu je griva, tu je rika, al kad dodje na konkretno, ‘tresla se gora, rodio se mis'😂

          3. Ja imam teoriju koji vojskovodja/politicar a da nije iz Krajine uspije osvojiti Krajinu i pribliziti je centru taj ne samo da je sposoban vladati Bosnom nego i sire. Poslije Tite ne vide se ni ambicije za to.

          4. fazon je sto se danas ne trazi sposoban, nego podoban, a za lidera drzave se postavljaju ljudi koji nisu u stanju voditi stado ovaca, kamoli drzavu. Vazno je samo da taj “lider” bude podmitljiv i da je njime lahko manipulisati, pa kad u pricu dodje npr rudnik litijuma koji vrijedi milijarde, e tu uskace nas pametni “lider” da to preda neokolonijalnim silama

          1. nikad niko sistem nije promijenio iznutra, to su price kreirane upravo od onih koji zele zadrzati postojeci sistem,jer kad ti udjes u sistem gdje je 95% jedinki bolesno, nista neces promijeniti, osim sto ces se mozda i ti zaraziti ili biti eliminisan.

            Da se sistemi mijenju iznutra, mijenjali bi ih tako poslanici, a nijedan poslanik nije mijenjao sistem tako sto mu se prikljucio, nego su strpljivo kretali od nule. To vidimo na primjeru Ibrahima, za kojeg Kur'an kaze da je on sam bio JEDAN UMMET-dakle,posljednja i jedina zdrava jedinka u drustvu. Naravno, kao sto to obicno biva, proglasen je otpadnikom sistema i pokusali su ga spaliti na lomaci. Onda imamo primjer Luta, kojeg su htjeli kamenovati, Muhammeda, koji je kamenovan, Musaa, a.s koji poziva faraona “na dvoboj moci” isl

            Ukratko, na truhlim temeljima starih sistema nikad nisu nikle nove gradjevine, osim da se poruse truhli temelji, nekad bukvalno (faraon, perzija, bizantija itd) a nekad figurativno.

            Na kraju, i sam Isa (Isus), a.s kada dodje ponovo, nece se uclaniti u SDA, nego ce porusiti kompletan postojeci sistem, slomiti krst, ubiti dzedzala, izvrnuti kompletan poredak naopako

Komentariši