HALAL TI PITA…

Mislili ste da čist sir ne može biti haram? E pa može, a i ne mora🤔 Danas sam aplikacijom skenirao mozzarellu, aplikacija kaže da je skenirani sir “mušbūh“, a to je pojam koji se odnosi na sumnjive stvari za koje se ne može jasno utvrditi njihovo porijeklo, ili oko kojih postoje razmimoilaženja među različitim fikhskim školama. U tom slučaju, svaki musliman će ispitati stvar i zauzeti svoj lični stav, shodno vlastitoj bogobojaznosti.

Sir sam po sebi je halal hrana, dozvoljena za konzumaciju, međutim, aplikacija upozorava da nije problematičan sir sam po sebi, nego rennet ili sirilo, odnosno enzim koji se koristi da bi se mlijeko usirilo, a taj enzim dobiva se uglavnom iz želudaca neodbijenih teladi, jaradi ili jagnjadi.

Sljedeće logično pitanje koje se nameće je A KAKO SU TE ŽIVOTINJE ZAKLANE? I tu ti nastaje peripetija…😅
Ako su  zaklane po islamskim propisima, uz spominjanje imena Allaha, s.w.t i uz obrednu čistoću klanja, onda nema dileme da je takvo sirilo dopušteno i sir koji iz njega nastaje je halal zalogaj.
Međutim, život nas vodi na police evropskih supermarketa, gdje etikete ne govore jezikom šerijata, nego jezikom industrije. Na etiketama se najčešće nađe natpis „enzym“ ili „Lab“, a iza te riječi može se kriti bilo šta, od biljnog i mikrobnog sirila do onog iz želuca životinje kojoj nije izgovoreno Božije ime pri klanju.

U pogledu ovog pitanja, hanefijska pravna škola zastaje s oprezom, konstatujući da, ako je životinja zaklana na način koji islam ne priznaje, sirilo iz nje nije čisto i sir od njega je haram.

Ostale pravne škole (malikije, šafije i hanbelije) imaju liberalniji stav. Prema njima, sirilo, budući da je to enzim i ne pripada mesu u užem smislu, ne povlači propis nečistoće. Oni podsjećaju i na praksu ashaba koji su jeli sir iz ruku nemuslimana, ne istražujući način klanja stoke od koje je potekao. Međutim, metoda dobijanja sira tada i danas sigurno nije bila ista. Ipak, većina uleme, od klasičnih vremena do savremenih vijeća u Evropi i arapskom svijetu, zauzela je stav da je takav sir dozvoljen.

Danas, najveći dio sireva u svijetu, pravi se od mikrobnog ili genetski proizvedenog sirila. Razlozi su ekonomski, ali i praktični, jer je jeftinije, stabilnije i dostupnije od životinjskog. Kada na etiketi piše „mikrobielles Lab“ ili „vegetarisches Enzym“, onda sigurno znamo da je takav sir halal, bez ikakve sumnje.

U konačnici, pitanje halal ishrane nije samo nutricionističko, ono je ogledalo šireg odnosa muslimana prema svijetu u kojem živi, jer čak i u komadiću sira na stolu, skriva se podsjetnik da halal nije samo oznaka, nego i svjesnost da ono što unosimo u svoje tijelo oblikuje i naše biće i našu duhovnost.

IMG-20251007-182656
IMG-20251007-182619








47 komentara

  1. Ispitivanje nehalal sastojaka je baš, baš nezgodno, uglavnom upravo zbog samih aditiva i emulgatora. Ja, npr. gledam po onim E-oznakama kada nije samo meso u pitanju (pa sam otkrila da i najobičnija jufka može biti i haram, ne samo “nit smrdi, nit miriše” statusa jer se neki “zgrušnjivač” pravi od tamo neke samljevene kosti gice) ili kad se dodaje boja koja je od tamo nekog insekta (davno sam pročitala nečiji doktorat na ovu temu, pa sam zaključila da 80% gotovih namirnica složenog sastava imaju barem jedan sastojak koji je, u najmanju ruku, sumnjiv (uključujući sokove, začine u koje se opet stavljaju ovi dodaci koji služe da se npr. vegeta ne zgrušava itd…). Pa mi je tako jednom prilikom srušena i pretpostavka da jaja nikako ne mogu biti ne-halal, jerbo koka snijela, nije GMO koka, kad, ono, prc! Drugaricin muž je radio u agenciji za halal certificiranje i rekla mi da ne kupujem npr. Konzumova jaja su kokoške u nehumanim uslovima – pokazala mi “ladice” gdje se uzgajaju, ladice su u zatvorenom prostoru, fabrici i osvijetljene su iznutra kao neke nepregledne police, natrpane kokošima i hranom sa jako malo mjesta, pa kokoši kljucaju jedne druge (što me podsjeti na nešto, ali nije relevantno za post, osim alegorijski, pa ću zanemariti tu asocijaciju 🤣), a to je ravno kanibalizmu jer, iako imaju hrane, nemaju prostora. To bilo prije nekih desetak godina, ne znam je li se situacija inalo popravila… O ostaloj hrani da ne razlažem nadugačko i naširoko, možda da spomenem jedino što me iznenadilo da sam pročitala kod nekog da je El-Kardavi dozvolio te namirnice ako u emulgatoru promijene sastav, makar bile i svinjskog porijekla (za alkoholno sirće mi je npr. jasno jer ono više nije alkohol, nego sirće, ali npr. ne znam dobro hemiju pa da procijenim da li nešto svinjskog porijekla može da se promijeni, tokom obrade, u čisto, no ne ulijeva mi baš povjerenje kad vidim još i E-sastojak koji upućuje na svinjsku mast ili samljevene svinjske kosti). A, s druge strane, nije od edeba odbiti u gostima hranu, kamoli pitati jel halal, a da ne spominjem kolače po slastičarnama u kojima ne samo da ima jaja kojima se porijeklo ne zna, nego i onih želea koji su uglavnom ili agar-agar prirode ili svinjskog porijekla. Ali onaj jedan mi je bio najbolji sa rečenicom da smo svi, za života, u neznanju pojeli janmanje jedno krme (što bukvalno, što metaforički).

    Helem, čeka se komentar da ne ide grijeh na usta, već iz usta 😄

    Članarina, znam! 🙃

    1. zato je najbolje i najzdravije jesti jednostavne obroke koje sam napravis.

      Sto se tice kokosijih jaja, s obzirom da sam odrastao na selu, desavalo se da npr kokoskama nekad bace ostatke mladog luka isl, a onda kada jedes to jaje, bukvalno osjetis miris i okus luka. Imajuci ovo iskustvo u vidu,potpuno mi je jasan stav ucenjaka koji kazu da, ako se zivotinja (u ovom slucaju kokoska) hranila iskljucivo ili duze vrijeme necistom hranom (npr ostaci fekalija, svinjski ostaci isl), takva jaja su haram ili mekruh (ovisno o pravnoj skoli), sve dok se zivotinja ne ocisti,tj dok se ne hrani neko vrijeme cistom hranom koja treba da prodje kroz organizam.

      Isti slucaj vazi za lososa, skoro sam gledao neke podatke gdje industrijskog lososa hrane fekalijama i svinjskim ostacima (sto praktikuju mislim u EU), a onda za njeg vazi isti propis kao za kokosije jaje.

      Gledao sam te fetve o svinjskom zelatinu, transformaciji itd, sa logickog i hemijskog aspektg je prihvatljivo, no, sto ti rece – ko ce znati je li materija promijenila hemijski sastav ili ne, to je u najmanju ruku sumnjivo, a sumnjive stvari treba izbjegavati.

      Sto se tice toga da grijeh ne ide na usta, to je dopisao u bibliju Pavle licno😂

      znaci pare dugujes za sad i prosli put+kamata za stambeno pitanje😌

      1. imalo*, najmanje* (ali dobro, navikao si na ove moje fonološke ispade)

        Upravo to! U početku kad sam osvijestila šta, zapravo, jedemo, bio mi je šok jer sve što sam dotad jela, bilo je ili mešbuh ili haram (ne mislim na onaj očiti, to me nekako zaobišlo jer je to nekako općepoznata stvar, već na ovaj “skriveni” u dodacima) pa sam vremenom, jednostavno, prestala piti kupovne sokove i zamijenila ih limunadom, vodom, čajevima, sokovima koje pravim. Sad već ne razumijem ono konzumerističko kuhanje gotovih jela jer su puna konzervansa, boja, dodataka svega i svačega, pa mi je užitak držati se hrane oko koje treba malo i truda jer je i ekonomičnije a i zdravije, no nisam dostigla stepen proizvodnje, iako imam baštu – ona je tu samo za nezahtjevnije kulture. No, ne radi se samo o zdravlju i finansijama, mada su to ovosvjetovni benefiti, nego i o onom važnijem npr. kad sam shvatila vezu npr. između primanja dove i hrane koju konzumiramo, to mi je bilo i fascinantnije.

        Nastavim li s komentarom, ne gine mi stečaj na blogu.

        1. posljedice nevodjenja racuna o halal ishrani (konzumiranje harama) su brojne-od neprimanja ibadeta i dobrih dijela, preko narusavanja vlastitog zdravlja svim smecem koje ljudi unose u tijelo putem raznih aditiva, pa do dzehennemske vatre pomenute u hadisima. Medjutim, ljudi fakat ne vode racuna o ovome a ja cesto imam problem s ljudima, jer misle da pretjerujem, iako se u biti ne radi o pretjerivanju,nego postivanju osnovnih propisa.

          Sreo sam ovdje imame po bosanskim dzamijama za koje bukvalno ne postoji koncept halala. Za njih je kaze svako meso halal (bez obzira kako zaklano), to im je “olaksica” jer su u “krscanskoj” zemlji. Kontam se-blago li vama😂

          Najveca je tragedija kad takav dzemat organizuje iftar i u po ramazana nahrani stotine ljudi

          1. Pretjerivanje bi bilo da ne postoji izbor hrane i da život zavisi od toga ako je u pitanju ekstremna glad, tada bi i svinjetina bila dozvoljena, ali ako iko ima izbora danas u našoj zemlji, imamo mi. Ovdje ne mislim da ljude na granicama ekstremnog siromaštva, već na ljude koji odu u tržni centar i svjesno biraju u kupovini ono što je nedozvoljeno ili sumnjivo, a ako danas ima hrane koja je halal certificirana ili, barem, košer i veganske, onda i ovo drugo dvoje može poslužiti (doduše, košer opet ne može za meso jer nije propisno zaklano, iako nije svinjetina). No, barem danas ima načina da se sazna i da li je ono što ima halal certifikat pod upitnikom (tipa Bajre i Maggie supica) pa da se barem bira sigurnija varijanta marki ili proizvođača za koje je potvrđeno da su ok.

            Doduše, nekad i ja vagam kao posljednji put kad sam imala Coly jufku, a nije imala halal oznaku i haj, uzmem je, jer sam samo takva domaćica da nehalal jufku imam, a brašno nisam kupila 😅🙈

          2. Zanimljivo je da ne mogu da odredim je li mi uvjerenje prethodilo iskustvu ili je iskustvo proisteklo iz uvjerenja, ali za mene ovo nije pretjerivanje i najmanje je pitanje hrane. Radi se, jednostavno, o svjesnosti. Nisu dove prije i poslije jela propisane kao rituali, već upravo da sve što se radi, radi se radi Božijeh zadovoljstva (btw, uvijek mi je bio čudan prevod bismile, “u ime Allaha”, nekako, ne radimo mi nešto u Njegovo ime – mada razumijem da je možda sa aspekta ljudskog namjesništva na Zemlji tako donekle prevod i opravdan – više mi je “sa Allahovim imenom” tj. sviješću o Njemu pa se ona reflektuje kroz sve sfere, između ostalih, i kroz biranje, konzumiranje hrane i način jedenja. Nimalo bezazlena tema.

            U ozbiljnijem diskursu, koji nije autoironičan (jer ne volim da ironiziram druge, pa kad želim da nekome skrenem pažnju na nešto, a savjet nije tražio, onda mi je lakše da kažem “ja”), voljela bih ljudima da dam do znanja da bi izliječili pola bolesti, višak kg i ostalog samo da se pridržavaju osnovnog islamskog bontona hrane. Jer post nije dijeta, autofagija je izvedena iz koncepta posta, ali nema duhovni aspekt, samo tjelesni. Također, bolesti poput cekalije i ostalih iščezle bi kada bi se dosljedno pridržavlo uputa Poslanikove, s.a.w.s. medicine – u početku je to puno teško zatrovanom organizmu, a ako je puno zatrovan, na granici je i nemogućeg, iako nije nemoguća detoksikacija (pa se javlja potreba za stimulansima, šećerom, glavobolje kad opasne glukoza itd.). Nijedna krajnost nije dobra, a tu mislim na autofagije bez duhovnog učinka posta, kojekakve rigorozne dijete koje izbacuju iz jelovnika primarne nutrijente, ugljikohidrate, proteine, a ljudi non-stop jedu, a gladni pa se onda razvijaju i mentalna oboljenja tipa anoreksija, bulimija… a, zapravo, samo je dovoljno da se neekstremno pridržavaš onoga što je dozvoljeno (to je dobro za čovjeka) i kloniš onoga što nije, jer je nedozvoljeno s razlogom. Ali, eto, nama je pretjerivanje klonuti se nedozvoljenog, ali nije pretjerivanje ne jesi dozvoljene namirnice i izgladnjavati se, brojati kalorije itd.

  2. E taj renet me je zezao kad sam bio vegeterijanac pa nisam ni jeo tada sireve koji su ga imali. (Ne vjerujem više u tonu stvari koje su nekada značile niti sumnjam da će Bog me pokarati radi toga. Bog je ljubav bez granica i uslova. Vanjska pravila su samo korak ka spoznaji koliko je… riječima i ovim bićem neopisiv.)

    1. ne mogu se bas u potpunosti sloziti sa tvojim komentarom,no svakako imas puno pravo da mislis i vjerujes kako zelis.

      Nista nije bezuslovno, cak ni ljubav majke. Takodje, niko me ne moze ubijediti da Bog voli sve jednako i bezuslovno, jer po toj logici, Bog jednako voli Iblisa (đavola) i covjeka najljepseg morala, ukrasenog svim mogucim vrlinama. To automatski rusi koncept pravde, jer gdje je APSOLUTNA BOZIJA PRAVDA ako je ista plata za radnika i neradnika?

      Kur'an kaze: “Trudite se, a Allah ce vidjeti vas trud”

        1. ta relativizacija pojmova mi izgleda kao da citam Antona Szandora LaVeya, oca satanizma😅(bez uvrede), no takve teze mozes naci samo u njihovim knjigama-“radi sta hoces, just do it, no limits,sve je ljubav itd”

          Medjutim,svemir nas uci da to i nije bas tako, da svako djelo ima svoju posljedicu,svaka akcija ima reakciju i na ovom svijetu sve funkcionise na principima kauzalnosti.

          Osim toga, po svim monoteistickim spisima koje poznajem, djavo je stvorenje prokleto od strane Stvoritelja.

          Ako vjerujes u Boga, sta je po tebi svrha Njegovog stvaranja ljudi-Bog te stvorio, On te bezuslovno voli, ti ubijes 2 miliona ljudi, i BEZUSLOVNO, pravac raj?😅

  3. Vidi Rara dosla i nece ni da se upita. Eeeee Raroooo

    Kako covjek ima pravo tvrditi nesto o nekakvom sastavu neke hrane ? Jel mozes ti sad istrazivati nesto i poceti pricati kako nesto nije halal. Zar nebi kakva institucija o tome trebala nesto reci ? Jer npr eto nek npr aj pocnem nesto istrazivati, dodjem do zakljucka samo na osvnovu onoga sto mu je servirano i povjerujem u to a recimo to nije puna istina. I onda on pocnem pricati kako je neka hrana upitna. Zar nebi trebalo biti u osnovi sve halal (kolko se sjecam hadis to govori) dok kakva ozbiljna ustanova ne pokaze obratno ?

    1. znaci po tebi, u osnovi, krmetina je halal, dok neka institucija ne pokaze suprotno? NKTB, pa ti si zeznuo i samoprozvanog apostola Pavla po pitanju nutricionizma😂

      citas sastav, vidis od cega je pravljeno, ako vidis alkohol i svinjetinu, hoces li jesti, zakljuciti da je haram ili ces cekati nekog da ti kaze da je haram?

          1. tamo ne pise nista o emulgatorima. Znaci da to treba zanemariti. Vjerovatno da je bitno pisalo bi tamo nemojte uzimati emulgatore te i te

          2. ne pise o emulgatorima, no emulgator nije nista drugo do proizvod dobiven iz neke komponente koja je haram ili nije-uzmes emulgator,vidis sta je i odlucis hoces jesti ili ne😅

            Uostalom, o kakvom istrazivanju ti uopce govoris? Skenirao sam aplikacijom proizvod, vidio sastav i to je to😂

  4. Moj djed rahmetli nije imao Halal App, ako ćemo po tome koliko li su ljudi prije griješili?Mada, tada se samo domaće jelo, ali bile su i tada zadruge, kupovale su se sigurno neke stvari koje nisu bile 100% halal, ne znam ev, ako je i pogriješio u neznanju ja opet želim da mu se svaki namaz primi, a ja ga drugačije nisam poznavala, klanjao je svaki dan, bio je jako pobožan čovjek.

  5. Zanimljiva bas tema 😀

    Ovo sto si u komentaru spomenuo, da puno imama ne gleda striktno sta je halal jer su u “krscanskoj” zemlji, i onda organizuju iftar s tom hranom. Kako se tim postacima to racuna? Jer s jedne strane, nisu znali i predstavljeno im je kao halal, ali s druge strane, istrazivanje je jedna od duznosti (pretpostavljam) i porijeklo te hrane im nije tesko za pronaci?
    Mozda je ovo neko opce znanje, izvinjavam se ako glupo pitanje postavljam 😅

    I jos jedno, sto rara spomenu, bolesti poput celijakije se mogu time izlijeciti. Kako?

    1. pitanje halal/haram ishrane spada u domen ’ilmu-l-hala, a ’ilmu-l-hal je znanje o osnovnim, nuznim, elementarnim stvarima koje svaki musliman mora znati, da bi uopce mogao zivjeti i funkcionisati kao musliman, jer kako se covjek inace moze hraniti kao musliman, a ne zna sta je haram, a sta halal.
      Tu bi se sad moglo nametnuti i pitanje kakvi smo to onda muslimani (no, o tom po tom).

      U tom smislu, nedostatak elementarnog znanja im ne moze biti izgovor, no, recimo da te dzematlije donekle mozemo opravdati povjerenjem u imame/institucije, koje ce u ovom slucaju biti dvostruko odgovorne:
      1. zbog sirenja pogresne interpretacije serijatskih propisa
      2. zbog dovodjenja ljudi u iskusenje i grijeh, posebno ako su imami/institucije znali da je njihova interpretacija upitna.

      Stav 4 mezheba je da se industrijsko meso u evropi ne moze po defaultu smatrati halalom, te da je vecina tog mesa haram. Ovog misljenja su i moderni, liberalni ucenjaci, poput npr Jusufa Karadavija, Evropskog vijeca za fetve itd.

      Dakle, na koju god stranu krenes, vecina ucenjaka je tog stava, a problem u ovoj prici je
      1. nedostatak elementarnog znanja kod ljudi
      2. slijepo slijedjenje institucija

      Sto se tice bolesti, sve sto je haram, bilo da je u pitanju hrana ili neko djelo, to je stetno po covjeka. Npr nauka pokazuje da se svi paraziti u svinjskom mesu ne mogu ubiti ni nakon kuhanja u kljucavoj vodi, da ne pominjem sad kosti koje se melju i dodaju u hranu ili neke toksicne materije. Islam takodje zabranjuje prejedanje, tako da ako bi se covjek drzao svega toga, veliki broj bolesti se nikad ne bi ni pojavio

        1. ne znam na sta je rara mislila,ako naidje, moze da pojasni, ali koliko znam, celijakija je autoimuna bolest i ovisi najvise od genetskih faktora, a glavni aktivator bolesti je gluten.

          Ako hoces moje misljenje, iako ne postoji oficijelan lijek, ne znaci da je neizljecivo. Nauka je prosto ogranicena i isto kao sto ne moze direktno dokazati postojanje ili nepostojanje Boga, tako i u pogledu bolesti, krece se u ogranicenim okvirima.

          Treba uvijek imati na umu da je Allah taj koji daje i bolest i lijek, a ne doktor i Allah sve daje s razlogom. Razlozi mogu biti razni, a jedan od njih moze biti i ovaj, zabiljezen u sljedecem hadisu:

          „Hoćeš li da ti pokažem ženu koja će ući u Džennet?“
          „Naravno“, odgovorio je Ata.
          „Vidiš li onu crnkinju tamo? Došla je Allahovom Poslaniku, s.a.w.s i rekla: ‘Ja ponekad dobijem padavicu (epilepsiju), pa se bojim da se nesvjesno otkrijem (svoja stidna mjesta) pred svijetom, pa te molim da uputiš dovu Allahu, Uzvišenom, da me izliječi.’

          On joj na to odgovori: ‘Ako hoćeš, strpi se na toj bolesti, dobit ćeš Džennet, a ako hoćeš, ja ću dovu uputiti Allahu Uzvišenom da ozdraviš?’

          ‘Strpit ću se’, odgovori ona, ‘samo zamoli Allaha Uzvišenog da se ne otkrivam prilikom napada’, što Allahov Poslanik, s.a.w.s, i učini.“ (Biljeze Buharija i Muslim)

          1. Mislila sam ovo sto je Sfumato napisao, mada znam da većina ljudi, kad im se spomene lijek, misle samo na fizički – sad i ovdje -, a zanemaruju druge dimenzije bolesti, pogotovo ako ne vjeruju u proživljenje, ponovno fizičko proživljenje i onda ni sama ne znam kako da odgovorim većini. Što sw samog ovosvjetovnog i fizičkog aspekta tiče prevencija je najbolji lijek protiv svih bolesti, a to je da se pridržavaš upute haram/halal. E sad zašto se dešava da sw djeca rađaju bolesna – zbog transgeneracijskih trauma, a neke su toliko velike da se aktiviraju na okidače, dok je s drugim domet u ovom svijetu da se nauči najbezbolnije nositi s njima. Srećom, celikalija se može držati pod kontrolom kad već postoji fizička transgeneracijska trauma (tj. oštećenje genetskog materijala) tako da se izbjegavaju okidači (najčešće gluten), a liječi se tako da se pazi na prehranu da bude u skladu sa sunnetom i da se bira supružnik/supružnica koji također pazi na dozvoljeno/zabranjeno da se ne bi rađala opet djeca sa oštećenim genetskim materijalom. Naravno, ljudska civilizacija je jako stara, već opterećena tranageneracijskim grijehom pa, sve i da se nađu čisti supružnici, ne može se garantovati da se neće aktivirati recidivan gen nekog drugog pretka nene, dede itd. Zato haram nije poguban samo za nas, nego i za potencijalne nadolazeće naraštaje, i zato s v a k a akcija ima reakciju, ako ne sad, onda u budućnosti – ono što je Sfumato pokušao da objasni Crystalmethu, čak i kad bismo zanemarili taj ahiretski dio.

            Ima jedna priča, glasi ovako: sastale se životinje u šumi gdje je medvjed bio kralj šume, pa naredio da se iskuoe sve mudre životinje i udijele pu po jedan savjet. J tako nabrajale one i dođe red na lisicu, kaže ona: “Pazi šta radiš, jer sve ono što uradiš, vratit će se tvojoj djeci.” Kažu ostale životinje, nije tačno, sve što radimo, vraća se nama. Kaže medvjed ako je to tačno, boli me, onda, briga, ne planiram ni imati djecu, radit ću šta mi se ćefne”. I tako ti naš medo lagao, potvarao, pravio spletke po šumi, zezao ostale životinje, radio šta mu se ćefne i jedan dan upadne j sred jedne takve nepodopštine u klopku koju su postavili krivolovci iz koje se nije mogao izvući. Onda se sjeti savjeta lisice i pozove je da je napadne: “Ti si meni rekla da se neće meni vratiti kazna za ono što sam radio, a evo kažnjen sam. Ti si lagala!”. Na to će lisica: “Poštovani kralju, nisam Vas slagala. Ono što su Vaši roditelji radili, vratilo se vama.”

            Znam da ti ovo nije odgovor na pitanje jer tebe zanima samo kako “izliječiti” “neizlječivu” celikaliju. Tako da se živi tako da se ne dođe do nje, a ako se i dođe do nje, i dalje da se živi onako kako je naređeno najbolje što se može da bi barem bila iskušenje i nagrada, a ne kazna, jer je bolja i bolest koja čisti čovjeka od grijeha, nego zdravlje koje će biti uzrokom kazne na ahiretu. Ovo je najbolji odgovor što imam i unaprijed se izvinjavam ako sam napisala nešto što bi se protumačilo da postoji instant-lijek koji će čarobno izličiti od bolesti, mada postoje i takvi primjeri, no ni oni nisu samo medicinske prirode.

          2. dok sam pisao odgovor za xxironic, govoreci opcenito, pala mi je na um veza izmedju grijeha i njegovih fizickih posljedica, no nije mi se dalo zalaziti u tom pravcu jer bi otisli u nedogled, pa eto dobro da sam sacekao tebe😂

          3. Maloprije tek vidjela pitanje i nešto slutim da ovo nije odgovor kakav je xxironic priželjkivala. Voljela bih da joj mogu navesti drugi primjer s kojim imam lično iskustvo, pošto celikaliju nemam (ima prijateljica i drži je pod kontrolom, a bude joj lakše nakon ispoštenog ramazana i šest dana ševala jer je medicinski dokazano da se crijeva repariraju), pa ne mogu govoriti praktično, već teoretski iz njenog iskustva (djevojka ima i MS i rekli su joj da nikad neće ustati iz kolica, no sa mnom je uspjela da odradi sezonski fizički posao koji je izuzetno težak), ali možda bi bio ohrabrujući odgovor na ličnom primjeru, a tiče se sch. Meni je svojevremeno dijagnostifikovan polimorfni akutni poremećaj sa simptomina sch, a svi znamo da je šizofrenija neizlječiva. Ja sam se stvarno dugo, predugo bavila uzrocima ne samo okidačima pa sve i do transgeneracijskih trauma da bi eto sve rezultovalo time da se, navodno, pogriješilo u anamnezi i da nemam sch i da sam uklonjena iz sistema. Nije se pogriješilo u anamnezi, iako jeste malo iskarikirana pošto je nisam ja davala, ali, sve u svemu, kažu doktori da to nije bila sch. Međutim: ja imam sch, nije remisija u pitanju, nego sam naučila funkcionalno da s njom živim tako da ni doktori ne bi znali da je imam da ne kažem da je imam i ne insistiram na njoj. Ovo spominjem iz više razloga: nisu uvijek u pitanju vidljivi faktori (šta jedemo, kako jedemo, kako živimo…), već cjelokupnost duhovnog/fizičkog, a presudi duševno jer je sve u funkciji toga. Ovdje namjerno neću da petljam i uplive nevidljivog, jer se čak nisam željela ni liječiti rukjom, iako je bilo evidentno da su okidači te prirode, već sam izabrala kompletnu promjenu načina života i to ne uopšte s ciljem liječenja, već je izliječenje došlo kao posljedica promjene tj. kroz prihvatanje i razumijevanje bolesti. Bolest je samo signal da nešto duševno ne štima i, ako se pozabavi duševnim aspektom, i organizam će se dovesti u optimalan režim (idealan je nerealno očekivati ako unazad sedmo koljeno živi nepropisno uključujući i nas same). Ono što je dobro jeste da na onom drugom svijetu niko neće snositi posljedice tuđih grijeha, ali na ovom svijetu oni će se reflektovati na sve koji su u kontaktu s njima jer jedna trula jabuka utječe i na zdrave. I sve ovo vrijeme nisam pričala o sebi da se žalim, već da kažem da je dovoljno dobro da se iz svakog stanja izvuče optimum, ne mora biti idealno jer je samo Allah, dž.š., idealan. I da se ne poredite s drugima jer svako ima svojih iskušenja, a možda će nečije minimalno biti nečije makisimalno i obrnuto. I u tome i jeste ljepota, ne u cilju da se bude bolje, zdravije, ljepše u odnosu na nekog drugog, dovoljno je dobro da se to bude u odnosu na sebe odprije. I to je rad na sebi jer se na drugima i ne može raditi, makar se ticao i zdravlja – ne na posljedicima, već na onim ispravljivim uzrocima koji su do bolesi doveli. Postoje ljudi alergični i na vodu, a voda je halal, ne samo na gluten. Ali to ne znači da ćemo dovesti u pitanje vjeru što ne djeluje i kako je “nepravda” roditi se alergičan na vodu, već se pozabaviti time da mi ne budemo nepravedni sami prema sebi pa će to, u zavisnosti od naše iskrenosti, biti adekvatno i evaluirano na budućem svijetu. Onima koji ne vjeruju u budući svijet i svoje tijelo ne shvataju kao kontinuitet iz ezela do ahireta ne znam kako da odgovorim, jer nisam medicinski radnik (upravo zato, ja čak i ne idem doktoru, osim kad me zanima da istražujem sebe kao što je to bio slučaj sa mentalnim zdravljem). Ovo je neiscrpna tema, i ne očekujem da se bilo ko sa mnom složi, podijelila sam svoje iskustvo.

          4. ciljano sam u prethodnim komentarima citirao hadis o zeni koja je imala epilepsiju, jer ono sto nama na prvi pogled izgleda kao opterecenje, kazna ili cak nepravda, u svojoj pozadini nosi neku sasavim drugu notu i boju. Zato je vrlo vazno razumjeti prvo samog sebe, a onda i svijet koji nas okruzuje

        2. Ma nisam zapravo prizeljkivala nikakav odgovor, samo su mi zanimljivi pogledi na svijet drugaciji od moga i zainteresiralo me to sto si napisala. Priznajem da jesam tvoju opasku interpretirala kao lijek ovdje i sad, ne generacijski ili onosvjetovni 😁

          A odgovor je sasvim “okej” (u nedostatku bolje rijeci). Mislim, akcija i reakcija su dokazane, pa cak i kad reakcija dodje godine i/ili generacije kasnije. Volim vidjeti sta se sve da izvuci iz vjerskih (ili ne nuzni vjerskih, ali starih) knjiga, kad se ljudi time pozabave i krenu to stavljati u kontekst danasnjeg vremena (nisam u toj sferi kako se da vidjeti 😅)

          1. Meni djeluješ totalno naučni tip i onda sam shvatila da ja ne znam adekvatan način da ti odgovorim i nadam se da ćeš naići u životu na nekoga s dovoljno intelektualnog kapaciteta da ovo objasni na tebi blizak način (kod mene to drukčije funkcioniše, ne moram nešto racionalno razumjeti jer se meni srce smiruje ili ne smiruje na određenoj informaciji, time kompenzujem nedostatak znanja), ali postoji tip ljudi koji racionalno prihvataju informacije i potrebno im je objašnjenje da bi nešto usvojili. Ovdje je problem taj što ja objašnjenja, racionalnog, nemam, a izbjegavam ulaženje u iracionalno – jer je to mač s dvije oštrice i nezahvalno za tvoje najnormalnije postavljeno pitanje 😅 imam samo iskustvo kojeg ni psihijatri ne mogu da objasne, pa oni što jesu u toj sferi malo drukčije gledaju na to iskustvo od onih koji nisu, a meni je oboje ok 😅

Komentariši