U trenutku kada dr. Hannibal Lecter upućuje pismo agentici Clarice Starling, njihova komunikacija očigledno nadilazi okvir obične policijske istrage, a njihov odnos više nije dijalog zatvorenika i agentice, nego sraz dvaju svjetova, dvaju psiha koje se paradoksalno prepoznaju jedna u drugoj.
U tom smislu, Hannibalovo pismo nije tek obična poruka upućena agentici, nego čisti i hladni dragulj uma, brušen do savršenstva ironije, koji sija u svoj svojoj surovosti, poput oštrice skalpela koja ne siječe tijelo, nego savjest. Mogli bi reći da to i nije pismo, nego manifest inteligencije koja je oslobođena od moralnosti ili misaoni otrov umotan u svilu jezika.
Hannibal piše pismo s tonom koji istovremeno spaja nježnost i prijetnju, ironiju i divljenje, što maksimalno podiže emotivni naboj svega izrečenog. Svaka rečenica njegovog pisma djeluje kao ogledalo u kojem on reflektuje njenu unutrašnju borbu, ali i sopstvenu fascinaciju njom. On zna da je ona ranjiva, oblikovana traumom iz djetinjstva, zato tu ranjivost ne ismijava, nego je nježno koristi kao oružje.
Već u prvoj rečenici pisma, kada Dr. Lecter hladno priznaje da je „s entuzijazmom pratio tok njenog poniženja i javne sramote“, pred nama se otvara pozornica na kojoj on, s aristokratskim spokojem, promatra njen pad. Pri tome, on ne likuje, nego samo neutralno posmatra i proučava. Njegovo zadovoljstvo nije sadističko, nego estetsko, jer on u Clariceinom poniženju vidi sliku ljudske krhkosti, slom volje koja je željela biti čista, ali je život uprljao svojim blatom. Za njega, to je poezija raspadanja, spektakl propadanja morala pod svjetlom reflektora.
Kao što hirurg skalpelom otkriva tkivo, tako i Dr. Lecter riječima razgolićuje Clariceinu dušu. Kada piše o njenom ocu, „mrtvom noćnom čuvaru“, Dr. Lecter ne govori o sjećanju, nego o naslijeđenoj boli koja pulsira kroz Clariceinu ambiciju, jer zna da svaki njen uspjeh ima korijen u potrebi da zadovolji sjenku oca, da opravda svoje postojanje pred njegovim nevidljivim pogledom, i zato udara najdublje, u samo srce njenog identiteta!
Za Dr. Lectera, pisanje predstavlja ritual, čin intelektualne dominacije, ali i hururški precizan estetski izraz. On piše s elegancijom, biranim riječima, gotovo kao da komponuje, što pokazuje da njegova inteligencija nije samo hladna analiza, nego i perverzni oblik umjetnosti, te uživanje u vlastitoj sposobnosti da manipuliše, da stvara tjeskobu, ali i da daruje kristalnu jasnoću.
Clarice, s druge strane, u tom pismu ne vidi samo prijetnju, nego i ogledalo svoje odlučnosti, jer koliko god ga se bojala, zna da ju je upravo on natjerao da sagleda dubine sopstvene duše. On je istovremeno njen učitelj i iskušenje, njen pakao i prosvjetljenje.
U pismu, Hannibalova pitanja nisu retorička, nego ritualna:
– „Zamišljaš li svog oca kako se stidi?“
– „Bojiš li se da će te svijet vidjeti kao dijete iz prikolice?“
Njegove riječi su birane i ne ranjavaju glasno, nego polahko, kao kap otrova koja se širi kroz misao. On ne vrijeđa Clarice, nego joj samo dozvoljava da se ogleda u ogledalu vlastitih strahova, dok kroz njegovu ironiju odzvanja suštinsko znanje o ljudskoj potrebi za prihvatanjem, o strahu da će nas krv, prezime ili sjećanje zauvijek obilježiti.
U sredini pisma, Dr. Lecter mijenja ton, prelazeći iz intimne anatomije duše u surovu igru moći. S ponosom spominje svoje „uzdizanje“ na FBI-jevu listu najtraženijih, kao da je riječ o akademskoj tituli, a ne počinjenom zločinu. Njegova ironija postaje suptilno orkestrirana himna samom sebi, jer dok svijet vidi monstruma, on vidi umjetnika, genija koji se izdvojio iz mase.
Kada u pismu upućuje pitanje za Clarice da li je ona ta koja ga je „vratila u javni život“, on to ne čini zbog odgovora, nego zbog čistog zavođenja mislima. Njegove riječi jesu mehke, ali u sebi nose težinu konopa kojim veže njen um, jer ona je u njegovoj viziji saučesnik i saplemenik u misaonom dvoboju koji ne može imati kraj.
Lecterova završna poruka, gotovo razigrana u svojoj prijetnji, nosi ton skoro demonske galantnosti:
„Tvoje je zaduženje da ispleteš moju propast. Nisam siguran koliko ti sreće trebam poželjeti, ali sam siguran da ćemo se lijepo zabaviti.“
Iako sama poruka nije prijetnja u fizičkom smislu, ona predstavlja koketiranje s vječnošću, s idejom da su on i Clarice dijelovi iste slagalice, svjetlo i sjena, red i haos, predator i savjest.
Na samom kraju, kao šlag na tortu, slijedi potpis koji prevazilazi sve ranije izrečeno:
„Tata, H.“
Ovaj groteskno nježan završetak nije znak bliskosti, nego trijumf dominacije, jer u tom jednom ironičnom „Tata“ krije se čitav Lecterov psihološki credo, a on postaje figura autoriteta koja simbolički nadjačava Clarice, jer preuzima ulogu njenog oca, učitelja, sudbine. On ne prijeti njenom tijelu, ali prijeti njenom sjećanju, on ne lovi Clarice, on je naseljava i opsjeda
Hannibalovo pismo je mnogo više od običnog kontakta iz prošlosti; ono je duhovna opsada i misaoni zatvor koji ne traži zidove. Svaka njegova rečenica je kao dlan tame koji klizi po Claricinom umu, a svaka riječ sadrži zrnce hladne nježnosti i suptilne poruge.
Dr. Lecter očigledno zna da fizičke ćelije i barijere ne znače ništa i da je prava tamnica uvijek smueštena u nečijoj svijesti.
Dok Clarice možda sjedi, kao što je on i zamišlja, u polumraku neke kancelarije, nagnuta nad ekran i papire, u svijetu koji pokušava objasniti razumom, negdje iza mehkog zvuka tastature odzvanja njegov glas; tih, smiren i neizbrisiv, jer Hannibal Lecter ne piše da bi bio čitan, on piše da bi postao prisutan.
U toj prisutnosti, koja lebdi između misli i užasa, on postaje ono što svaka velika tama teži biti – neuništiva misao koja i kad nestane iz svijeta, nastavi da živi u čovjekovom strahu, u njegovom ogledalu i u njegovom snu.
Na kraju, Lecterovo pismo postaje metafora za zavisnost između svjetla i tame; on ne može zaboraviti Clarice jer u njoj vidi čistoću koju sam nema, a ona njega ne može izbrisati jer u njemu prepoznaje dio sebe kojeg bi radije negirala.
hmm, opet ovaj film od kog me vazda podilazi jeza. 😀
pa dobro, Hannibalova najveća moć je riječ, kojom on Clarice nudi ogledalo u kom će ona jasno vidjeti svoj unutrašnji svijet (koji je ujedno i njegov) i osloboditi se spoljnejg svijeta.. jer, u konačnici, život nisu spoljnji događaji nego su to unutrašnja stanja ..
Anthony Hopkins je vazda fenomenalno glumio psihopate😅
Zanimljiva mi je ta emotivna nit koja postoji u filmu izmedju njega i Clarice, jer on se bukvalno igra s njom, bez namjere da je povrijedi😉
da, tačno.
meni je ostalo nejasno, da li bi on volio da ima sa njom i taj neki intimni tjelesni odnos , na način kako ga je imao mentalno..
mislim da je najdublja intimnost, ona, kroz riječi.. 😊
ma njega fizicki kontakt ne zanima, on uziva u intelektualnim igrama, a najveci prestiz mu je uci u ljudski um,sto uglavnom cini lahko😅
hmm, predlažem da pogledaš još jednom film 😅
Lecterov um ne percipira intimu kao sav ostali , “normalan” svijet.. vidiš da je tražio nešto nemoguće, fascinaciju😊
mogao bih pogledati, no mislim da moj komentar vazi barem kada je u pitanju Clarice
ok, poštujem
pogledat ću ja, još jednom 😊
Zanimljivo.
https://youtu.be/BXhBW8_epZ8?si=5c17vEWEpslRudEM
😅
Gotovo pa dirljivo.
bez gotovo😅
Je li ova analiza done by you? 🙂
Ma reći će ti da jeste, ne pitaj kako znam :lector-emoji:
ti žuta ope’ trazis belaja 😂
😈🤣
I do wish we could chat longer, but… I'm having an old friend for dinner😌😂
:zamišlja kako jede prijatelja:
mora da mu je prijatelj bio šeretski “moler”kao ti😂
The letter
by Cannibal Lecter 😆
Jedno je sta ce on reci drugo je sta ti mislis? Kad si vec tu, tebi vise vjerujem.😅
Jedno je šta ja mislim, drugo je šta Sfumato kaže, ali vjerovat ćemo Sfumatu na riječ jer ja nisam baš osoba od povjerenja, najozbiljnije, ali iz nekih, sasvim drugih razloga 🙂
Zanimljivo². 🙂
jes’ done by me😅kad god se sjetim ovog filma, prva pomisao mi je ovo pismo ili telefonski poziv
Zanimljivo. [2]
Moracu onda opet procitati. 😅
repetitio est mater studiorum😌
Par recenica mi zasmetalo… Ako si ti u stanju ovo ovako napisati, ja cu ubuduce prvo bismilu kad dolazim tebi na blog 😅
iskreno, ja i nisam bas zadovoljan napisanim,meni ovo vise lici na prepricanu lektiru, mada sam drugacije bio zamislio😅 s obzirom koliko dugo mi se pismo motalo po glavi, dao bih sam sebi 6/10
Ah ah smo skromni. 😄
Neka, dosta nam je i ta 6.
Ja mislila ti neko fino celjade…😏
ma nije pitanje skromnosti, niti ocjene, nego moga licnog zadovoljstva, jer kada je izasao ovaj film (pregledao sam ga mozda 2-3x), brat i ja smo cak vrtjeli recenice iz tog pisma u svakodnevnim situacijama (mi to imamo obicaj inace sa filmovima koji nam se svide i to je nas interni vid komunikacije,koju razumijemo samo on i ja), a kad se to desi, obojica ocekujemo da smo doktorirali na tu temu😂
A sta mi naprica. 🙀 Nemoj dalje. Mislim da bi Hasanaga Lecterovic trebao sad u dusekovice a i ja odoh da mislim kako trava raste…
Gute Nacht Clarice 🤔😅
Vidis kako ja tebe fino isprati sa tvog bloga, pa ti pisi svasta.🤣
E za to Clarice, nema gute Nacht! Nek te je sram sto moram sad traziti crnu cokoladu da ubije ovu aneksioznost. 😔
mja, isprati me sa moga vlastitog bloga,kao da je tvoj😂
Znam ja da je “anksioznost” samo paravan, izgovor i dio psiholoske igre, jer ti se jede cokolada u kasne sate🤔
Sva sreca pa sam oprao zube,znam da od cokolade nema nista, kad nema laku noc😂
https://media2.giphy.com/media/v1.Y2lkPTZjMDliOTUyMzR2eWtxdWtieXlscmNhZml4ZXZ6czNuc3FvemRrZGV4MjAzYnJ0ZyZlcD12MV9pbnRlcm5hbF9naWZfYnlfaWQmY3Q9Zw/jMrwCGiCbX11C/giphy.gif
Kakav psiho.
Film je prva klasa, nije još niko do sad nešto slično napravio.
🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑